O vrouwen, geef veel liefdadigheid, want ik heb gezien dat jullie de meerderheid van de bewoners van de hel zijn." De vrouwen vroegen: "Waarom, O Boodschapper van Allah?" Hij antwoordde: "Jullie vervloeken vaak en zijn ontevreden over jullie echtgenoten. Ik heb geen enkele groep gezien waarvan het…

O vrouwen, geef veel liefdadigheid, want ik heb gezien dat jullie de meerderheid van de bewoners van de hel zijn." De vrouwen vroegen: "Waarom, O Boodschapper van Allah?" Hij antwoordde: "Jullie vervloeken vaak en zijn ontevreden over jullie echtgenoten. Ik heb geen enkele groep gezien waarvan het gebrek aan verstand en religie de gemoedstoestand van een bedachtzaam en verstandig man meer kan verstoren dan van jullie."

Aboe Sa'ied al-Khoedri (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: "O vrouwen, geef veel liefdadigheid, want ik heb gezien dat jullie de meerderheid van de bewoners van de hel zijn." De vrouwen vroegen: "Waarom, O Boodschapper van Allah?" Hij antwoordde: "Jullie vervloeken vaak en zijn ontevreden over jullie echtgenoten. Ik heb geen enkele groep gezien waarvan het gebrek aan verstand en religie de gemoedstoestand van een bedachtzaam en verstandig man meer kan verstoren dan van jullie." De vrouwen vroegen: "Wat is het tekort aan onze religie en ons verstand, O Boodschapper van Allah?" Hij antwoordde: "Is het niet zo dat de getuigenis van twee vrouwen gelijk staat aan die van één man?" Zij bevestigden: "Ja." Hij zei: "Dat is een teken van het tekort aan hun verstand. En is het niet zo dat als een vrouw haar menstruatie heeft, zij niet bidt en niet vast?" Zij bevestigden: "Ja." Hij zei: "Dat is een teken van het tekort aan haar religie."

[Authentiek] [Overeengekomen tussen al-Boekhari en Moeslim]

الشرح

De Profeet (vrede zij met hem) ging op de dag van 'Ied naar de gebedsplaats en had beloofd de vrouwen een aparte preek te geven, wat hij op die dag deed. Hij zei: "O vrouwen, geef veel liefdadigheid en vraag veel om vergeving; dit zijn belangrijke middelen om zonden te vergeven, want ik heb gezien dat jullie op de nacht van de hemelreis de meerderheid van de bewoners van de hel zijn." Een vrouw met inzicht en verstand vroeg: "Waarom zijn wij, O Boodschapper van Allah, de meerderheid van de bewoners van de hel?" De Profeet (vrede zij met hem) antwoordde: "Om de volgende redenen: jullie vervloeken vaak en ontkennen de rechten van jullie echtgenoten." Daarna beschreef hij hen door te zeggen: "Ik heb geen enkele groep gezien waarvan het gebrek aan verstand en religie meer invloed heeft op een bedachtzaam en verstandig man dan van jullie." De vrouw vroeg: "Wat is het tekort aan ons verstand en religie?" Hij zei: Wat betreft het tekort aan verstand, de getuigenis van twee vrouwen is gelijk aan die van één man; dat is het tekort in verstand. Het tekort in religie betreft het verminderen van vrome daden, zoals wanneer een vrouw nachten en dagen niet bidt vanwege menstruatie en dagen vasten overslaat tijdens de Ramadan om dezelfde reden; dat is het tekort in religie. Echter, zij worden hiervoor niet bekritiseerd of ter verantwoording geroepen, omdat het deel uitmaakt van hun schepping, net zoals de mens van nature geneigd is tot liefde voor rijkdom, haast in zijn zaken en onwetendheid... Enzovoort. Dit wordt echter genoemd om te waarschuwen voor de verleiding die zij kunnen vormen.

فوائد الحديث

Het is aanbevolen voor vrouwen om naar het gebed van 'Ied te gaan en afzonderlijk onderwezen te worden.

Het ontkennen van de rechten van de echtgenoot en veelvuldige vervloekingen worden beschouwd als grote zonden, omdat de dreiging van de hel erop wijst dat deze zonden ernstig zijn.

Deze hadieth geeft aan dat geloof en religie kunnen toenemen of afnemen. Iemand wiens aanbidding toeneemt, ziet een toename in geloof en religie, terwijl een vermindering in aanbidding kan leiden tot een vermindering in religie.

An-Nawawi zei: "Verstand kan toenemen en afnemen, net zoals het geloof. Het noemen van de tekortkomingen bij vrouwen is niet bedoeld om hen hierom te berispen, omdat dit voortkomt uit hun natuurlijke aanleg. De vermelding hiervan dient echter als een waarschuwing tegen de verleiding die zij kunnen vormen. Daarom is de straf gebaseerd op ondankbaarheid en andere zonden, niet op hun tekortkomingen. Het tekort in religie is niet beperkt tot wat zonde veroorzaakt, maar omvat ook andere aspecten."

Hieruit blijkt dat een leerling zijn leraar mag bevragen en dat een volgeling zijn leider mag raadplegen over wat hij heeft gezegd als de betekenis voor hem niet duidelijk is.

Daarnaast blijkt hieruit dat de getuigenis van een vrouw de helft van die van een man waard is vanwege haar beperktere vermogen om feiten nauwkeurig te onthouden.

Ibn Hajar zei: "In de uitspraak ('Ik heb niemand gezien met minder verstand en religie...') lijkt het mij dat dit één van de redenen is waarom vrouwen vaker in de hel belanden; als zij de oorzaak zijn van het verlies van het verstand van een verstandige man, waardoor hij doet of zegt wat ongepast is, delen zij in zijn zonde en hebben zij zelfs meer schuld.

Het is verboden voor vrouwen om te bidden en te vasten tijdens hun menstruatie en bevallingsvloed en ze moeten enkel het vasten inhalen wanneer ze gereinigd zijn.

De nobele aard van de Profeet (vrede zij met hem) blijkt uit het feit dat hij de vragen van de vrouwen beantwoordde zonder hen te berispen of te bekritiseren.

Ibn Hajar zei: "Liefdadigheid verdrijft het leed en kan zonden tussen mensen onderling verzoenen."

An-Nawawi zei: "Het tekort in de religieuze praktijken bij vrouwen wordt veroorzaakt doordat zij tijdens hun menstruatie geen gebeden verrichten of vasten. Wie meer aanbidt, zal zijn geloof en religie zien toenemen; wie minder aanbidt, zal een afname in zijn geloof ervaren. Dit tekort kan op een manier zijn die tot zonde leidt, zoals bij iemand die zonder geldige reden het gebed of vasten verwaarloost, of het kan zonder zonde zijn, zoals het niet bijwonen van het vrijdaggebed of de strijd, wat niet verplicht is zonder geldige reden. Soms is het tekort zelfs verplicht, zoals wanneer een menstruerende vrouw het gebed en het vasten nalaat."

التصنيفات

Voorschriften voor vrouwen, Kenmerken van het paradijs en de hel