Engelen betreden geen huis waar een hond of een afbeelding aanwezig is

Engelen betreden geen huis waar een hond of een afbeelding aanwezig is

Van Aboe Talha,(moge Allah tevreden zijn met hem ), overgeleverd dat de profeet (vrede zij met hem), heeft gezegd: Engelen betreden geen huis waar een hond of een afbeelding aanwezig is.

[Authentiek] [Overgeleverd door Al-Boekhari - Overgeleverd door Moeslim - Overeengekomen tussen al-Boekhari en Moeslim]

الشرح

De profeet (vrede zij met hem), heeft meegedeeld dat de engelen van barmhartigheid een huis niet binnentreden waarin een hond of een afbeelding van levende wezens aanwezig is. Dit komt omdat de afbeelding van iets met een ziel een grove zonde is, aangezien het een nabootsing is van Allahs schepping en een middel tot afgoderij, waarbij sommige afbeeldingen die vereerd worden naast Allah. De reden waarom de engelen een huis met een hond niet betreden, is dat honden vaak onreine dingen eten en sommige honden als duivels worden beschouwd en engelen zijn het tegenovergestelde van duivels. Ook omdat de geur van een hond onaangenaam is en de engelen afkerig zijn van onaangename geuren. Bovendien is het verboden om honden te houden, en daarom wordt degene die een hond houdt, gestraft door te worden verstoken van de barmhartigheid van de engelen, hun gebeden in zijn huis, hun smeekbeden voor hem, hun zegeningen voor hem en zijn huis, en hun bescherming tegen het kwaad van de duivel.

فوائد الحديث

Het is verboden om een hond te houden, behalve een jachthond, een herdershond of een waakhond voor gewassen.

Het maken van afbeeldingen is iets slechts waarvan de engelen afschuw hebben. Het aanwezig zijn van dergelijke afbeeldingen in een ruimte is een reden voor het onthouden van genade, net zoals het geval is met honden.

De engelen die geen huis binnengaan waar een hond of een afbeelding is, zijn de engelen van barmhartigheid. De beschermengelen en andere engelen met specifieke taken, zoals de engel des doods, komen echter wel elk huis binnen.

Het is verboden om afbeeldingen van levende wezens aan muren of andere plaatsen op te hangen.

Al-Khattabi zei: De engelen vermijden alleen die huizen waar een hond of een afbeelding is die verboden is om te houden. Wat betreft een jachthond, een waakhond voor gewassen en vee, en afbeeldingen die worden gebruikt op tapijten, kussens en dergelijke, is er geen belemmering voor de engelen om binnen te komen.

التصنيفات

Eenheid in Aanbidding